dimarts, 12 de gener de 2016

Tema 5: aprenentatge a Internet



“Quins recursos hi ha a Internet i com podem utilitzar Internet per a crear processos d'ensenyament-aprenentatge per als nostres alumnes?”
Amb la curiositat per respondre a aquesta qüestió m’he submergit en la navegació de diferents recursos que Internet posa al nostre abast en matèria d’educació.

Com a persona de ciències, el primer en el que penso quan accedeixo a una WebQuest és en un guió de laboratori, cal aplegar a una sèrie de conclusions mitjançant el propi treball realitzat a la pràctica. Per tal de facilitar aquesta tasca, el professor posa a la nostra disposició el guió amb la pertinent introducció del tema, la tasca a realitzar i el procés amb les pertinents conclusions, tot açò tenint present els criteris d’avaluació. El símil entre WebQuest i aquest guió no podria ser més encertat, mateix procés, però en diferents escenaris, a Internet el primer, i en paper el segon. Aquest recurs és ideal per a petits treballs d’investigació, i pot donar molt de joc per a que els alumnes obtinguin una opinió formada respecte un tema i s’interessin més per aquest. Un exemple molt bo de WebQuest al camp de la física el trobem a la pàgina “La fusió nuclear: una solució a la crisi energètica?”, ací, l’alumne podrà crear les seves pròpies idees i disminuir la seva mal·leabilitat davant notícies sensacionalistes allunyades de la realitat.

Per altra banda, i amb una interfície semblant a la WebQuest, tenim la Cacera del Tresor. Ací també es pretén que l’alumne aplegui a les seves conclusions, però d’un mode diferent: es presenta el tema a tractar i, seguidament, es plantegen una sèrie de preguntes que, obtenint les respostes navegant per diferents webs que poden ser proposades pel professor, condueixen a la GRAN pregunta que es planteja. Aquesta proposta em sembla més interessant per a cursos inferiors o tasques més complexes, ja que el suport del professor és major i el treball està més guiat. Orientada al nivell del segon curs de la ESO he trobat “Quan la terra treu foc”, adreçada al camp de la ciència i que em sembla molt interessant per tal de treballar els moviments sísmics i les seves conseqüències. És una manera més amena i dinàmica per tal de tractar aquesta unitat que de segur animarà els alumnes a saber-ne més.


Pel que respecta als blogs, què dir d’ells?  Un racó propi amb ben diverses possibilitats. Un racó on plasmar pensaments i coneixements. Un racó per expressar-se i transmetre. Blogs reflexius, informatius, educatius, divulgatius, qualsevol tema és possible quan és cadascú el que escull sobre de què escriure, i com escriure. No hi ha límits quan és l’escriptor el que organitza les seves entrades i els recursos que vol incorporar-hi. Pot ser un recurs excel·lent per motivar la independència dels alumnes i l’interès a una activitat, un racó que és d’ells i que poden organitzar i donar forma a gust i plaer. Un exemple de blog que ha captat la meva atenció és “Descobriments i aplicacions de la ciència”, que a més d’acomplir la promesa del seu títol, també presenta recursos de tota mena per a la ciència. Molt recomanable per a tots aquells que no sabem què fer amb tanta curiositat.


I finalment, la viqui, web amb aportacions de qualsevol que vulgui participar-hi. La viqui és una web amb diferents continguts que ben diversos usuaris, lliurement, han anat afegint i modificant. I com a mare de totes les viquis, la Viquipèdia, web que s’ha tornat viral i d’exprema importància i rellevància; si no surt a la Viquipèdia, no existeix, i si ho diu la Viquipèdia, va a missa.
 
Text extret de l'entrada de Viquipèdia a la Viquipèdia


I si ho diu la Viquipèdia... VA A MISA.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada